Οι σύγχρονες Μητροπόλεις της μόδας (Νέα Υόρκη, Μιλάνο) οφείλουν την αίγλη τους, τόσο στους διάσημους σχεδιαστές ρούχων -οι οποίοι όμως διαθέτουν τις δημιουργίες τους σε όλο τον κόσμο-, όσο και στις φαντασμαγορικές βιτρίνες των εμπορικών τους δρόμων! Αρέσουν σε όλους, γιατί χειρίζονται υποδειγματικά μια «γλώσσα» διεθνή, ζωντανή, συνεχώς εξελισσόμενη...
Μέσα από την περιπλάνηση στις βιτρίνες των πιο φημισμένων εμπορικών δρόμων του Μιλάνο και της Νέας Υόρκης σας προσκαλούμε να ανανεώσετε τις ιδέες σας, εμπνεόμενοι από τις διάφορες «διαλέκτους» της Εσπεράντο (μιας παγκόσμιας δηλαδή γλώσσας) της προβολής εμπορευμάτων. Στη συνέχεια παραθέτουμε πληροφορίες που συλλέξαμε κυρίως από το Internet, σχετικά με τον ρόλο και τη δύναμη της βιτρίνας, τις διαφορετικές τεχνικές διακόσμησής της, τη φιλοσοφία διακεκριμένων visual merchandisers του εξωτερικού και πολλά άλλα...
Η βιτρίνα συνιστά ένα μέσο προβολής, που ορίζεται καλύτερα ως «θυμικό», γιατί μέσα από τις εκούσια σκηνικές της όψεις λειτουργεί απευθείας στο συναίσθημα του παρατηρητή. Αντίθετα, στο εσωτερικό του καταστήματος, όπου πραγματοποιούνται οι αγορές, το εμπόρευμα εκτίθεται με πιο αυστηρό, αναφορικό τρόπο. Αυτοί οι δύο τρόποι προβολής (θυμικός και αναφορικός) συνδέονται μεταξύ τους. Σε πολλά καταστήματα μόδας, τα ρούχα τοποθετούνται σύμφωνα με την φιλοσοφία και το ύφος της επιχείρησης, ενώ στο «παράθυρο» της βιτρίνας, τα ρούχα παρουσιάζονται σαν να πρόκειται για αυθεντικά έργα τέχνης. Πολλοί ισχυρίζονται, πως η δουλειά του διακοσμητή βιτρινών είναι ανάλογη με αυτή του διαφημιστή, καθώς χρησιμοποιεί κώδικες έκφρασης και τεχνικές για να δώσει υπόσταση σε ιδέες και σχήματα, με απώτερο σκοπό να εξωτερικεύσει χαρακτηριστικά τού υπό πώληση προϊόντος, καθιστώντας το επιθυμητό από δυνητικούς καταναλωτές. Σε αντίθεση, όμως, με άλλα μέσα επικοινωνίας, η βιτρίνα εκθέτει το ίδιο το προϊόν στην πραγματική του μορφή, κατασκευάζοντας ένα οπτικό θέαμα, στο οποίο ο παρατηρητής αισθάνεται πως συμμετέχει άμεσα. Τα εργαλεία τού δημιουργού μιας βιτρίνας είναι ο φωτισμός, το χρώμα, τα διακοσμητικά και η ιδέα σύμφωνα με την οποία τακτοποιείται το εμπόρευμα. Ο αντίκτυπος και η ποιότητα του μηνύματος εξαρτώνται ευθέως από τα παραπάνω. Όπως σε μια αλληλουχία τηλεοπτικών διαφημίσεων, κάθε βιτρίνα ενός εμπορικού δρόμου εκπέμπει τα δικά της μηνύματα με επίσης δικό της, ιδιαίτερο στυλ. Για παράδειγμα, υπάρχουν κάποιες βιτρίνες φορτωμένες με προϊόντα, άλλες αφαιρετικές με ελάχιστα προϊόντα (μπορεί και μόνο με ένα), και κάποιες άλλες φυσικές, με την έννοια, ότι προσφέρουν εντυπωσιακά ρεαλιστικές προσομοιώσεις κ.ο.κ.
Οι τουρίστες που επισκέπτονται τη Νέα Υόρκη, δεν παραλείπουν ποτέ να κάνουν μια βόλτα στις βιτρίνες, οι οποίες ήταν πάντοτε ατραξιόν ανάλογη με το Empire State Building, τουλάχιστον αυτό δηλώνει η κα. Jennifer McGuire, Υπεύθυνη τύπου του Γραφείου Ενημέρωσης Επισκεπτών της πόλης, προσθέτοντας: «Η βόλτα στις βιτρίνες είναι μέρος της γενικότερης εικόνας της Νέας Υόρκης. Προτρέπουμε τους τουρίστες να επισκεφθούν το νησί της Ελευθερίας και την 5th Avenue, ξεκινώντας από το Lord & Taylor μέχρι το τέλος του δρόμου!» Επειδή, όμως, η βόλτα στις βιτρίνες της 5ης Λεωφόρου αποτελεί και επισήμως πια κομμάτι της διαδρομής ενός τουρίστα, το Γραφείο Ενημέρωσης Επισκεπτών της N. Υόρκης προσέλαβε την κα. Weiner, μια «Επαγγελματία στα Ψώνια» (professional Shopper), η οποία γνωρίζει ποιους σχεδιαστές έχει κάθε κατάστημα, οποιαδήποτε περίοδο του χρόνου και κάνει tour στα μαγαζιά. Όλη αυτή η ατμόσφαιρα δικαιολογεί την άκρα μυστικότητα που περιβάλλει το θέμα της επόμενης κάθε φορά βιτρίνας των μεγάλων καταστημάτων της 5th Avenue, του πλέον εμπορικού δρόμου της Νέας Υόρκης. Ο ανταγωνισμός είναι σκληρός και τα τελευταία χρόνια όλα τα καταστήματα αύξησαν το προσωπικό τους, ενώ ξοδεύουν αρκετές χιλιάδες δολαρίων κάθε χρόνο για τη δημιουργία βιτρινών οι οποίες αναδεικνύουν επιτυχώς την ποικιλία των εμπορευμάτων που «πρέπει να δει» ο κόσμος.
Συνήθως, ανάμεσα στο προσωπικό για την σύνθεση της βιτρίνας, συμπεριλαμβάνονται μπογιατζήδες, ηλεκτρολόγοι και ξυλουργοί, πλήρους απασχόλησης. Για παράδειγμα, το προσωπικό του Lord & Taylor μπορεί να είναι για ολόκληρες μέρες απασχολημένο κατασκευάζοντας ειδικούς ξύλινους πάγκους για τη βιτρίνα με τα ρούχα του Ralph Lauren. Ο υπεύθυνος, κ. Rehna αναφερόμενος στην εμπορική διάσταση της τέχνης του τονίζει, ότι προσπαθεί να ακολουθεί το φυσικό, σαφάρι στιλ του σχεδιαστή: «Πρέπει να λαβαίνουμε υπόψη αυτά που κάνει ο σχεδιαστής στις διαφημίσεις του». Ο κ. Renha ερωτηθείς για το κόστος αυτής της προσπάθειας, απάντησε: «Το κατάστημα κατόρθωσε να μειώσει τον προϋπολογισμό του, που είχε συμπιεστεί τα τελευταία 2-3 χρόνια, προσλαμβάνοντας εξωτερική βοήθεια. Το μαγαζί δανείζεται δουλειά από ελεύθερους επαγγελματίες και έπιπλα από γκαλερί για τις βιτρίνες του. Είναι μια ανταλλαγή: διαφήμιση για τα προωθητικά τους, βιτρίνες για εμάς».